Day 107 - 113 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Stefan Pas - WaarBenJij.nu Day 107 - 113 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Stefan Pas - WaarBenJij.nu

Day 107 - 113

Door: Stefan

Blijf op de hoogte en volg Stefan

09 December 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo Allemaal!

Het aftellen is toch al wel redelijk begonnen, het is vandaag 2 december 2013. De laatste maand van het jaar alweer. Nog drie weekjes werken en dan vakantie.
Na de vakantie ook nog eens drie weken en dan is het serieus al helemaal over. Aan het einde van deze week gaan er alweer vier huisgenootjes naar kaapstad.
2 daarvan vliegen vanaf daar naar huis dus dat afscheid zal ook niet bepaald makkelijk gaan worden denk ik. Met mensen die je in drie maanden leert kennen door
ze elke dag te zien en mee om te gaan. Ik kan in ieder geval al terugkijken op een hele leuke tijd.
Vandaag ook weer gewoon stage gelopen, de 15de week alweer wat gaat de tijd toch gruwelijk snel. Deze dag mijn kleine (extra) werkplanning opgesteld voor deze week.
Dit bevat onderdelen die ik in deze week gewoon afgerond wil hebben en daarvoor moeten er gewoon goede deadlines gesteld worden anders gebeurd het niet.
Gewoon een normaal dagje gehad en 's avonds nog wezen uiteten met de groep. De pizzeria was het deze keer. Helaas moesten sommige van ons 1.5 uur op de pizza wachten en toen kregen ze nog de verkeerde.
Dit was dus niet bepaald leuk, maarja het was natuurlijk niet anders. Het toetje werd een McFlurry Oreo en in de avond nog even geskyped met een maatje van mij uit het oh zo brabantse veldhoven.

De volgende ochtend weer moeite om mijn lekkere bedje uit te komen, maar dat vond ik ook niet zo verrassend. Het regende super hard (het was wel warm) maar ik wilde het liefst de hele dag in bed blijven.
Dit toch maar niet gedaan en gewoon naar stage op deze dag. Gelukkig had ik mijn planning al in elkaar zitten dus hoefde dit alleen maar uit te voeren.
Ook was ik er heel erg blij mee dat het weer flink op begon te klarenen de zon weer goed scheen. Ik kon dus gelukkig nog naar het mooie weer kijken.
Deze ochtend leek wel een avond, zo donker was het. 's middags dus weer goed opgeklaard en gewoon lekker achter mijn laptop met een muziekje aan en flink wat code voor mijn neus.
Ik heb het wel eens slechter gehad eigenlijk. In de avond nog lekker gegeten en eventjes naar the boardwalk casino geweest om daar de avond door te komen.

De woensdag was het alweer, deze dagen zijn echt snel gegaan en vandaag zou de week voor mij weer gebroken worden. Nou en hoe deze week is gebroken.
Ik was gewoon op het kantoor lekker aan het programmeren, kwam de baas naar mij toe met de zin " Ja we gaan nu naar seaview bier drinken en braaien", ja wie gaat hier nou nee op zeggen?!
Dus met alle medewerkers en klanten naar de picnic plek gereden, lekker bijgekletst met de clients en wat gegeten en gedronken.
Het weer was ook echt heerlijk, een graadje of 25 en zon overal. Dit was dus echt genieten op een woensdagmiddag. Rond een uurtje of 6 weer thuis en een uur later alweer uiteten.
Geen moment rust maar veel gezelligheid! Lekkert uigegeten daarna en goed bijgekletst met een paar huisgenootjes. De week is goed doormidden en op naar de volgende dag!

Donderdag was het dan alweer, door de braai van woensdagmiddag met de klanten heb ik helaas deze planning niet kunnen volbrengen, best wel zonde want dat betekent dat het naar vandaag opgeschoven gaat worden.
Toch nog wel goed aan gedaan om dit door de schuiven en de planning is dus voor een groot gedeelte al volbracht! Dikke prima dus. Verder dus wel een lekker dagje gehad op stage.
Een aantal collega's zijn vandaag vertrokken naar Joburg voor een aantal meetings dus die zal ik deze week niet meer gaan zien. Aan het ene kant is wat rust ook wel fijn haha.
Verder een redelijk normale stagedag met vrij weinig echte problemen die op mijn pad zijn gekomen.

Deze week ook ergens cadeaus gedocht voor 5 december. Jaja ook sinterklaas gaat hier gevierd worden. Met de huisgenoten van hier bij een ander huis hebben wij het traditionele
dobbelspel gedaan. Met veel cadeaus, pepernoten, drankjes, muziek en gezelligheid zijn wij van start gegaan op deze avond. Altijd leuk zo'n spelletje met cadeaus krijgen,
afpakken en het doorschuiven van de plaatsen. Zo kan je er in een keer 3 hebben en in een beurt helemaal geen meer. Een leuke avnd sinterklaas gevierd dus en rond een uurtje of half 12 toch maar richting huis gereden.
Eenmaal thuis aangekomen kregen we het verschrikkelijke nieuws te horen dat de "vader" van Zuid-Afrika, Nelson Mandela op 95 jarige leeftijd is overleden.
Heel erg tragisch allemaal om dit mee te maken als je zelf in dit land bent voor een aantal maanden, echt heel erg bizar. Dus midden in de nacht nog achter de tv
om nog even naar de "speech" van Jacob Zuma te luisteren over deze icoon! Wat een legende, wat een held. Niemand zal hem ooit vergeten.
Ook zit ik met heel veel vragen nu ik hier zit. Wat gaat er nu gebeuren? Hoe gaan de Zuid-Afrikanen hier mee om en gaan er mensen de gedachte van Nelson Mandela nu serieus doorzetten?
Hier zal ik hopelijk ooit een keer antwoord op gaan krijgen. We zullen het allemaal gaan zijn en het lijkt mij eigenlijk wel heel erg interessant om dit toch hier mee te maken.

Vrijdag natuurlijk weer verslapen, na de paar uur slaap die ik heb gehad moest ik toch maar gewoon naar stage op deze dag. Gelukkig was het een rustige dag.
Zo was ook de progress, ik kreeg heel de tijd errors dat mijn visual studio niet reageerde en internet was zoals gewoonlijk weer heel erg sloom.
Vandaag heb ik een stukje verder aan de database gewerkt, alleen maar verbeteren van mindere goede dingen die ik op deze dag tegen kwam.
's Middags ben ik nog met een collega gaan lunchen bij New Asia, dit is een chinees (aziatisch) restaurant om de hoek. Daarna nog even doorgewerkt tot half 4
en toen was het voor mij ook eindelijk weekend! Dus snel naar huis en lekker chillen met huisgenoten. Voor de laatste keer (voor een aantal van ons, niet ik) uit gaan eten bij zee
en een lekker drankje gaan doen bij finnezz (de plaatstelijke bar waar wij regelmatig heen gaan).
Ooit komt er dus weer een laatste keer, die dag was dus vandaag ook al aangebroken. Zaterdagochtend gaan er vier huisgenoten naar kaapstad en twee komen er terug.
Dus van twee verschillende leuke huisgenoten moet ik al afscheid gaan nemen morgenvroeg. Iets wat ik dus totaal niet leuk vind is afscheid nemen hier.
Gelukkig zijn er al wel plannen gemaakt om elkaar in Nederland te gaan zien en de vriendschap gewoon door te zetten! Dat is in ieder geval al heel erg positief.

Oke afscheid nemen is niet mijn sterkte punt. Echt niet leuk dat er vrienden van je gewoon weg gaan. Gelukkig kreeg ik op deze dag genoeg afleiding.
De HSBC Sevens World Series werden vandaag gehouden in het Nelson Mandela Bay Stadium zo'n 5 tot 10 minuten van ons huis vandaan.
Nou dikke prima dus. Het duurde van 11 tot 8, constant wedstrijden met landen zoals : Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland, Australie, Fiji, Schotland, Engeland noem het maar op.
Echt gruwelijk vet was dit de hele dag. De sfeer zat er goed in en mijn nieuwe shirt van de springboks had ik aan! We hadden plekken op de vierde rij.
Lekker dichtbij en chillen bij deze wedstrijden. Ook dit stadion (wat voor het wk 2010 is gebouwd) is super mooi en dus een genot om naar te kijken!
Een hele leuke vibe, leuke mensen, goed spel en veel entertainment. Zo hoort zo'n geweldige dag te zijn! Van deze dag heb ik genoten maar morgen komt er dus serieus nog een.
Vandaag was de opbouw van het toernooi en op zondag zijn de finales. De springboks gaan in ieder geval ongeslagen de zondag in! Comeon BlitzBokke!
Zondag de dag goed beginnen met een lekker ontbijtje en een vroeg biertje in het stadion. Jaja vandaag was het weer een dag dat zuid-afrika gesupported moest worden!
Niet dat ze het heel hard nodig hadden want elke wedstrijd hadden de springboks al grandioos gewonnen. De hele tijd was het dus uitkijken naar de grote finale.
De Springboks (BlitzBokke) VS the Allblacks (Nieuw zeeland). Normaal gesproken is het team uit nieuw-zeeland beter dus het beloofde wat.
Heel de stadion zowat was voor zuid-afrika en er was echt een hele goede vibe en veel sensatie toen die spelers elke keer het veld op kwamen.
Ik denk dat ik de volgende dag echt geen stem meer over heb. Met mijn nieuwe shirt en pet kon ik er helemaal tegenaan! In de eerste paar minuten kregen wij al meteen twee doelpunten om onze oren.
Toen stond het dus 14-0. Ik zag de bui al hangen van het sterrenteam van nieuw-zeeland. Bij de rust was het nog redelijk teruggedrongen tot 14-12. Een redelijke stand bij rust.
Met nog 10 minuten op de klok gingen de zuid-afrikanen ervoor, het begon beter te spelen. Het publiek stond erachter en de score veranderde ook gelukkig!
Met een heerlijke rush van de captain werd het 14-15 en tijd om de score nog op te hogen om door de balen te schieten, toen was 14-17 en was ik super blij met deze stand tegen de allblacks.
Dus nog een minuut of 3 in spanning zitten en wachten totdat eindelijk het laatste fluitsignaal gaat. Ja hoor de springboks zijn kampioen van de Seven Series!
Jaarlijks worden die over de hele wereld gehouden en dit is de tweede zege voor hun dit jaar! Ik ben heel blij dat ik dit heb mee mogen maken hier in Zuid-Afrika.

De rugbydagen waren een groot feest, genieten met een goede vibe! Ik begin deze sport echt leuk te vinden. Dit weekend kan dus ook in de boeken als een heel goed weekend!
Vanaf maandag dus weer gewoon een week stage lopen.

Groetjes,

Stefan