Day 51 - 57 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Stefan Pas - WaarBenJij.nu Day 51 - 57 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Stefan Pas - WaarBenJij.nu

Day 51 - 57

Door: Stefan

Blijf op de hoogte en volg Stefan

14 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hallo Allemaal!

Alweer bijna twee maanden in PE (16 oktober), dat betekent dat ik nog iets meer dan 3 maanden te gaan heb. De tijd gaat toch best wel snel krijg ik in de gaten.
Wel heel leuk maar ook best wel snel. Op stage gaat het prima en is nog steeds leuk. Er zitten nu 7 weken stage op, sommige dagen waren wat minder maar dat heb je altijd in het bedrijfsleven.
Werk / stage is ook niet altijd leuk maar probeer er elke dag weer van te genieten met mijn collega's. Deze week veel aan de documentatie gedaan en het eerste coachingssgesprek
met de begeleidend docent in nederland gehad. Dit is allemaal redelijk goed verlopen.
Doordat ik woensdag dat gesprek had met school en deze niet meer kon verzetten ging de meeting voor mij in Joburg helaas niet door. Anders had ik misschien mee gekunt.
Helaas was dit nu niet het geval, of het zeker was of ik mee mocht anders was niet zeker maar volgende keer als er nog zo ver een meeting / afspraak wil ik echt mee.
Dinsdag was er een heerlijke lunch met alle collega's omdat er iemand op het kantoor jarig was. Weer lekkere witte bonen in tomatensaus met grote stukken vlees. Altijd goed in het midden van de dag!
Stage is wel leuk, zeker omdat het iets is wat ik heel graag doe (websites ontwerpen / implementeren voor iemand). Verder veel nieuwe dingen geleerd voor C# en SQL.

Toen was het weer uitkijken naar de donderdag, het beerpong toernooi in het casino! Nu was het dus tijd dat ik ook mee kon doen samen met een huisgenoot.
Eenmaal aangekomen bij t casino en ingeschreven waren we eindelijk aan de beurt om te spelen. Onze tegenstanders waren heel verrassend. Twee nederlandse die we al kenden haha.
Dit was echt super leuk om te doen, een hele happening en "beerpong staff" die alles controle houden. Nou de eerste wedstrijd tegen de dames ging wel lekker, maar helaas verloren.
De dames hadden het geschopt tot de halve finale van het toernooi. Voor elke ronde krijgt iedereen die die ronde speelt de kans om de pinpongbal in de emmer te gooien. Het zal ongeveer een meter of 4 zijn denk ik.
Nou en een van ons kreeg dat voor elkaar! Echt heel vet was dat en ze won ook nog eens R 2000 (150 euro).

Vrijdagavond was er een verjaardag van een zweedse huisgenote. Dus dat beloofde weer een leuke houseparty te worden. Nou helaas voor mij toch niet zo super leuk.
Ik kreeg het weer eens voor elkaar om veel te veel te drinken dus bij mij ging het weer eens fout.. Er waren echt veel mensen in het huis wat wel voor gezelligheid zorgde.
Maar ik heb er niet super veel van meegekregen. Ik weet nog wel dat ik rond 12 uur K.O in bed lag. Dit was dus niet helemaal de planning eigenlijk maarja. Het gebeurt wel eens he ;)
Ook dit weer overleefd gelukkig en mijn lesje ook weer geleerd hier. Zaterdagmiddag dus lekker uitgekaterd en films gekeken met huisgenoot. Dit was een heerlijke luie dag zeg.
Maar de kater had van mij niet gehoeven maarja het zat er een keer aan te komen..

Zondagochtend was een dag die ik eigenlijk thuis niet had willen missen, de lage landen eindhovense marathon 2013. Wilde mijn PR verbreken maarja ik zit hier in afrika dus dat ging helaas niet door.
Op deze dag had ik hier de hoofdprijs in plaats van een persoonlijk record op de 21 km. Een dagje naar het nature reserve in Plettenberg bay. Zo'n 220 km verderop naar het westen.
Dus wij de auto in en ik mocht lekker in het sparkie gaan touren. Dat was echt super leuk en de wegen waren prima te doen. Lekker muziekje op en knallen maar.
Na een rit van ongeveer 2,5 uur waren op de eerste bestemming aangekomen. Monkeyland it was! Nou de naam zegt het vanzelf. Een guided tour door het park met ongeveer 500 apen met 10 verschillende soorten.
Helaas niet alle verschillende soorten gezien maar toch, dat werd er verteld. De tour was iets langer dan een uurtje en de gids vertelde er vanalles over.
Gedurende de tocht hoorde ik opeens kei hard gegil / geschreeuw of wat het ook was. Dus ik keek naar boven en zag ik een grote gibbon zijn oerkreet uitschreeuwen!
Dus ik weer helemaal dubbel van dat beest z'n kreet. Dacht ik dat dat het ergste was begint dat beest ook nog eens zijn territorium te bakenen door lekker uit de boom
naar beneden te plassen. Nou lekker zeg. Gelukkig is niemand daardoor getroffen anders zou het al helemaal een feest zijn geweest. Zo hebben we verschillende apen gezien,
zoals gibbons, velvet monkeys, ringstaart apen en een paar grote zwarte. Ja dit was weer een uurtje lachen met al die gekke beesten voor mijn neus.

Toen de eerste tour voorbij was hebben we nog lekker gelunched in het zonnetje, ja deze scheen gelukkig wel af en toe en alleen onderweg wat regen gehad. Een half uurtje later was birds of eden aan de beurt.
Dit is een vogelpark met verschillende tropische vogels waar je vrij doorheen kan lopen. (nee het lijkt absoluut niet op het papgeaaicentrum). In een park waar de vogels zijn kon je gewoon vrij rond lopen.
Alle tijd van de wereld was er en met nog een redelijk volle batterij van mijn camera een aantal mooie tropische vogels gesnapt!
Ook waren er een aantal flamingo's, chimneys en lepelaars aan het water, een aantal papegaaien hadden nog wat mensen lopen klieren haha.
Hier is dan ook een uurtje voorbij gegaan totdat we hier uit waren. Dit was wel echt heel mooi om te zien.

Nou toen de laatste tour in zicht kwam hebben we dit toch ook maar gewoon gedaan, nou we waren er inmiddels toch. Er moest nog een kilometer of 7 gereden worden om bij jukani aan te komen.
Dit was een park met verschillende katsoorten, dit was ook een tour met gids die ons rondleed door het park en vanalles over de beesten vertelde.
Als eerste was de tijger aan de beurt, ze zaten helaas wel achter hekken (gevangen dus) maar wauw wat zijn die beesten mooi. Echt heel erg vet om die beesten te zien.
Daarna hebben we nog beesten gezien zoals de siberische tijger, een aantal kleine (maar heel gevaarlijke) katten, jackals, puma's cheetah's, jaguars en noem maar op.
Toen ik dacht dat dit zowat alle dieren wel waren kwam de leeuw nog. Onze simba lag helemaal vooraan tegen het hek, toen ik eraan kwam begon dat beest zijn bek open te trekken en te brullen.
Dat had ik niet verwacht dat ie dat zou doen, echt super vet om te zien en te horen van die beesten. Aan het einde van deze tour waren er ook nog slangen in glazen kooien.
De black mamba, yellow anaconda en noem maar roep. In alle vormen en maten waren ze hier ook te zien.

Zo in een paar uurtjes toch nog veel te zien gekregen hier. Rond een uurtje of 4 toen alle parken weer gezien waren, toch maar weer aangereden (jaja ik blijf brabants praten) richting PE.
Onderweg kwam ik er ook achter dat we over de brug reden waar de hoogste bungybridge van de wereld is. Dus daar maar even een kijkje gaan nemen. Pff dat was zelfs al eng om te zien..
Ik heb dus ook al een aantal mensen naar beneden zien springen (216 meter). De brug was ook zooo hoog ik kon de afgrond vanaf het uitzicht punten niet eens zien.
Toch ben ik nog steeds om het heeeel misschien toch nog te doen. Ik heb zelf echt heel erg hoogtevrees om die angst ook te overwinnen zou het nu wel een mooi moment zijn.
Ik weet het dus nog echt niet wat ik ga doen maar ik denk toch niet dat ik het ga doen. Ik weet het nog niet helemaal zeker nu ik het zo met eigen ogen gezien heb.
Na een half uurtje naar de bungee gekeken te hebben toch maar weer naar PE gereden en lekker een restaurantje zoeken om de dag goed af te sluiten.
Bij het uiteten heerlijk spaghetti bolognese gehad.

Al met al heel veel mooie en leuke dingen gezien en gedaan. In totaal ook meer dan 12 uur weggeweest en ongeveer 450 kilometer gereden. De zondag was goed gevuld en heel erg leuk, dit wil ik wel vaker zo.
Maandag begint het normale leventje weer en vanaf morgen maar weer eens gaan bedenken war voor spannende dingen we het volgend weekend weer kunnen gaan doen. Daar zal ik volgende week
dan vast wel over schrijven. Voor nu is het weer genoeg geweest en hoop ik dat mijn verhaal toch niet te lang is geworden. Het was een prima week!

Thanks for reading and until next week! :)

• 14 Oktober 2013 - 09:50

Stijn (Bro):

Ja zo blijft je weekend natuurlijk tekort! wat een gave avontureren maak je mee! ik kan niet wachten tot je thuis je foto compilatie/selectie laat zien.
    maar zo te zien vermaak jij je prima, al wat aangekomen trouwes?
    het is hier nu ECHT herfst, de kou begint te komen en de blaadjes worden bruin.
    maar broeder, ik ga weer aan de stage, doe jij ook maar. veel succes en voral veel plezier!
    Groetuh!

• 14 Oktober 2013 - 19:26

Papa En Mama:

Hoi, Hoi wij vinden het fijn dat het goed met je gaat. En dat je erg leuke dingen onderneemt.
    Super, wie had dat gedacht. Twee maanden geleden zat je nog thuis. En nu al zoveel mee gemaakt en vooral gezien.
    Wij lezen iedere week je mooi geschreven blog. Want met regelmatig appe en skype (die steeds uitvalt), is zo'n mooi verhaal niet te vertellen aan ons. Maak er nog een mooie tijd van, en we horen en zien je misschien op skype nog wel deze week.
    Groetjes en kusjes van papa en mama.